fbpx

Az új tanulmányok azt mutatják, hogy a mantrák ismétlése erőteljes hatással lehet az egészségre és jólétre.

A mantrák gyakorlása, ismétlése sok spirituális hagyomány szerves részét képezték az idők során. Ma izgalmas, új kutatások tudományosan igazolják ennek az ősi gyakorlatnak a mélyreható pszichológiai és fiziológiai előnyeit.

Dr. Shamini Jain vezető szerepet tölt be a biomező tudomány feltörekvő területén, és a „Healing Ourselves” című könyv szerzője. Tudja, hogy a mantraismétlés rendkívül hatékony eszköz a tudat bővítésére és gyógyítására.

„Néha annyira belemerülünk a kondicionált elmébe, hogy nehezebben érjük el a szellemünket” – mondta Jain. „Tehát a mantra egy eszköz arra, hogy elérjük a szellemünket, akár „Istennek”, „magasabb tudatnak” vagy „felsőbb énnek” nevezzük – sok elnevezés létezik, de valójában ez az elme túllépésének technikája. És lehet valami hangosan kimondott dolog, szó szerint olyan, mintha hangosan ismételnénk egy szót, olyan is lehet, amit némán ismételünk. Énekelhető is, és sok hagyománynak – valójában szinte minden globális hagyománynak – van valamilyen gyakorlata, ahol szent hangokat adnak ki.”

Az ősi hagyományokban a mantra elsődleges funkciója az volt, hogy kapcsolatba lépjenek az isteni energiával.

„Ezekben a hagyományokban a hangnak és a tudatnak mély kapcsolata volt. A mantrákkal való munka ezekben az ősi hagyományokban arra késztetette a gyakorlókat, hogy kiterjesszék tudatukat, hogy jobban kapcsolatba kerülhessen az istenséggel” – mondta Jain.

Az ősi rendszerek tanulmányozása iránti növekvő érdeklődéssel a tudományos kutatás most kezdi feltárni, hogy a mantrák milyen hatással lehetnek a testre és az elmére. Az egyik közelmúltbeli tanulmány a mantrák pszichológiai állapotokra gyakorolt ​​hatására irányult.

“Van egy csomó irodalom, amelyet például Dr. Jill Bormann a Californiai Egyetemen, San Diego-ban, megvizsgálta az úgynevezett “mantram” ismétlést, ami lényegében egy szent hang kimondása volt” – mondta Jain. „Tanulmányokat végeztek, például PTSD-s veteránokkal, amelyek kimutatták, hogy a PTSD tünetei csökkentek azoknál, akik egy szent szót vagy kifejezést ismételtek, ahhoz képest, mintha pusztán olyasmit ismételnek, aminek nincs spirituális jelentése.”

Más közelmúltbeli tanulmányok kimutatták a mantrák hatását az egészség fiziológiai markereire.

A legkiemelkedőbb adatok, amelyeket a mantra gyakorlása során látunk, a szívre gyakorolt ​​hatás” – mondta Jain. „Tehát valójában azt látjuk, hogy a mantrák különböző formáinak gyakorlása, legyen az buddhista, hindu vagy más hagyomány, hatással van a vérnyomás csökkentésére és a szív- és érrendszeri egészség javítására. Vannak olyan tanulmányok, amelyek ezt a szívfrekvencia-változékonyság szempontjából is vizsgálják, ami valójában az autonóm idegrendszer dinamikus tánca. Bárhogyan is nézzük, az adatok elég egyértelműek, hogy a mantra-meditáció erőteljes hatással van a szív egészségére.”

 

A mantrák ismétlésének gyógyító hatására

 

Egy másik úttörő tanulmány kimutatta, hogy a mantrák ismétlése a kirtan vagy a hívás és válasz éneklés formájában hatással van a sejtek öregedésére.

„Nemcsak a mentális és érzelmi szenvedés, például a stressz és más tényezők csökkenését tapasztalták, hanem a sejtöregedés markereinek növekedését is. Pontosabban, eltolódásokat észleltek a telomeráz nevű enzimben, amely segít megvédeni sejtjeinket az öregedéstől” – mondta Jain.

Míg a mantrák gyakorlásának gyógyító hatása egyértelmű, a tudósok azon dolgoznak, hogy megértsék azt a mechanizmust, amely mögött ez működik. Egy lenyűgöző közelmúltbeli tanulmány alaposan megvizsgálta az agyműködést.

“Az agyat illetően egy igazán érdekes tanulmány , amelyet a Nature Scientific Reports című folyóiratban tettek közzé, a buddhista meditáció és a kántálás hatásait vizsgálta, összehasonlítva a szokásos szavak éneklésével” – mondta Jain. „Érdekes, hogy először is a buddhista szavakat énekelték ezek az emberek, akiket éppen képeztek, hogy hogyan csinálják, ami megnövekedett deltahullámokat eredményezett. Fokozott deltahullám-aktivitást tapasztaltak a meditáció számos formájában. Úgy tűnik, hogy ezek a megnövekedett deltahullámok az agyban a meditáló – jelen esetben a kántáló – tapasztalataihoz kapcsolódnak a tágult tudatossággal kapcsolatban, amely meghaladja a kondicionálást.”

Mivel a mantra gyakorlásának számos módja van, Jain azt ajánlja, hogy keress egy olyan hagyományt, amellel együtt tudsz rezegni, és egy tapasztalt tanárt, aki irányítja a gyakorlást. Nagyon reméli, hogy a mantra iránti tudományos érdeklődés folytatódik és elmélyül.

„További kutatásra van szükség a mantra-meditáció terén, különös tekintettel a spirituális gyakorlók egyes szempontjainak integrálására, valamint olyan dolgokra, mint például az agyi változások. Sok ilyen gyakorlat valóban az egész ember jólétét hivatott szolgálni, ami lelki, fizikai, érzelmi, szociális kapcsolatokat jelent. Tehát ez az a típusú kutatás, amelyet a mantra-meditációval szeretnénk látni. Nem csak egy agytényezőt vizsgálunk, hanem az egész embert” – mondta Jain.

Pin It on Pinterest