fbpx

Vágytál már annyira egy ételre, hogy úgy érezted, megőrülsz, ha nem ehetsz belőle?  Ha érzelmileg mélyponton vagy, egy bizonyos étel mindig vigaszt nyújt neked? Tudtad, hogy ezek a viselkedés minták táplálkozási zavarokra utalhatnak?

A legtöbb ember  bizonyos ételek iránti vágyát a mindennapi élet normális részeként fogadja el anélkül, hogy valaha is feltételezné, hogy a háttérben táplálkozási zavar bújhat meg. Nincs két ugyanolyan test, ezért az ételek iránti vágy mögötti okok sem lehetnek  azonosak. Míg egyes esetekben bizonyos ételek iránti vágy a nem megfelelő étkezésben gyökerezhet, addig más esetekben a lélek próbál üzenni a testünkön keresztül.

A lélek próbál kommunikál, amelyet nem mindig könnyű megfejteni. Egy kis erőfeszítéssel azonban lefordíthatod ezeket a jeleket és létrehozhatod az egészségedhez szükséges harmóniát.

A legtöbb ember nem veszi figyelembe a test jelzéseit. Például, ha valaki fejfájástól szenved, akkor gyorsan bevesz egy Advil-t, sok vizet iszik, de véletlenül sem pihen le. Pedig ezek a jelzések nem fognak maguktól eltűnni.

A táplálkozási zavarok leggyakoribb oka az elfojtott érzelmekben keresendő.

Vágyaink hajlamosak akkor megnyilvánulni, amikor sebezhetőnek érezzük magunkat. Az érzelmek kifejezése helyett inkább „ételekkel” tápláljuk magunkat, amelyek hamis érzéseket keltenek a testünkben és táplálkozási zavarokhoz vezetnek. Egy idő után a test megtanulja ezt a rutint, és vágyakozik azért, hogy a kémiai komponensek rövid távú fellendülését biztosítsa.

Ha megfejted vágyaid valódi jelentését, akkor információt kapsz arról, hogy mi az, ami valójában benned zajlik. Ha tudod a vágyakozásod okát, az segíthet csökkenteni az egészségtelen étkezési szokásokat és megszüntetni a táplálkozási zavarokat.

Íme, a három leggyakrabban vágyott étel típus és annak lehetséges érzelmi háttere, ami kiindulási pont lehet annak megfejtéséhez, amit a lelked próbál a testeden keresztül elmondani.

 

Táplálkozási zavarok, lelki bántalmak

Édes ételek iránti vágy

Fizikai

  • Fáradtság, az energia hiánya
  • Kiszáradás
  • A vércukor-egyensúly hiánya
  • Króm- vagy magnéziumhiány
  • Zsírsavhiány

Érzelmi

  • Szomorúság

Számos tanulmány kimutatta, hogy a cukor ugyanazon agyi régiókat stimulálja, mint a drogok és az alkohol. Ennek oka az, hogy az egyszerű szénhidrátok, például a cukor gyorsabban emésztődnek, mint a komplex szénhidrátok, és azonnali energiát adnak.

A csokoládét szintén emeli szerotonin szintet, amely hangulatnövelő hormon, tehát a vágy összekapcsolható egy érzelmi szükséglettel is. Ezt a pillanatnyi hangulatjavulást általában egy súlyos visszaesés követi, amely arra buzdítja az embereket, hogy újabb cukros ételt egyenek.

Kiegyensúlyozás

  • Friss gyümölcs
  • Egészséges kakaó vagy sötét csokoládé
  • Víz
  • Masszázs
  • Beszélgetés a szeretteiddel
  • Hosszú séták
  • Bármely olyan tevékenység, amelyben jól érzed magad

Ahelyett, hogy cukros ételeket ennél, válassz inkább gyümölcsöt. Kekszek, sütemények, üdítőitalok vagy más finomított cukrot tartalmazó édességek fogyasztása csak tovább súlyosbítja a problémát, és felborítja a vércukor-egyensúlyt, amely további vágyakozást eredményez.

Gondold  át, hogy más élmények kielégíthetik-e a vágyadat, például masszázs, fürdőzés vagy egy hosszú séta a természetben. Az egészséges kakaó vagy a sötét csokoládé mellett tölts több időt a pároddal, barátoddal, háziállatoddal vagy végez olyan tevékenységet, amely jó érzéssel tölt el.

 

Táplálkozási zavarok, lelki bántalmak

Sós ételek iránti vágy

Fizikai

  • Alacsony elektrolitszint
  • Kiszáradás
  • Klorid hiány
  • Jódhiány

Érzelmi

  • Feszültség

Az állandó stressz a mellékvesék kimerültségéhez vezethet. A test sóra vágyik, ha a stresszszint hosszabb ideig intenzíven emelkedik és kimeríti a vesék azon képességét, hogy aldoszteront állítsanak elő. Az aldoszteron egy olyan hormon, ami segíti a nátrium visszatartását. A csökkentett nátriumszint mellett a test nem képes felszívni a megfelelő mennyiségű vizet, és kiszáradhat.

A sós ételek utáni sóvárgás azt jelzi, hogy megpróbálsz stabil maradni egy túlterhelt állapotban. Próbálod megerősíteni, stabilizálni magad a só szilárd keménységével és erejével annak érdekében, hogy kezelni tud a helyzetet.

Kiegyensúlyozás

  • B-vitaminban gazdag ételek (diófélék, magvak, hüvelyesek, teljes kiőrlésű gabonafélék, gyümölcsök és zöldségek)
  • Víz
  • Testmozgás
  • Elmélkedés
  • Jóga

Ahelyett, hogy megerősítenéd a téged körülvevő falakat, inkább rombold le őket. Légy rugalmasabb és próbálj meg bízni önmagadban és az emberekben. Az a keménység, amelyet sós ételeken keresztül akarsz fejleszteni, csak ellenállást teremt, nem pedig gyógyulást.

Ahelyett, hogy egy teljes zsák burgonya chips-et ennél, inkább próbálj egészségesebb módon étkezni. Egyél B-vitaminban gazdag ételeket, például zabot vagy lazacot, hogy támogasd a mellékvesék működését. A testmozgás is egy biztos módszer, amellyel egyensúlyba hozhatod a tested, és kidolgozod magadból a negatív energiákat, a meditáció és a jóga szintén remek eszközök a kiegyensúlyozott érzelmi állapot eléréséhez.

 

Táplálkozási zavarok, lelki bántalmak

Zsíros ételek iránti vágy

Fizikai

  • Kalciumhiány
  • Zsírsavhiány

Érzelmi

  • Sért
  • Veszteség
  • Kimerült önért

A földimogyoróvaj, az olajok vagy a sült ételek iránti vágy gyakran kalciumhiányhoz kapcsolódik, mivel telített zsírok szükségesek a megfelelő kalciumszint fenntartásához és a csontsűrűség növeléséhez.

A zsíros ételek azonban puffadást okozhatnak – megőrizve a test azon vágyát, hogy belemerüljön a letargiába és kétségbeesésbe. Ha zsíros ételekre vágysz, akkor még nem fogadtad el a saját értékeidet, úgy érzed, hogy nincs hatalmad az életed felett, és nem tudod befolyásolni a számodra kellemetlen szituációkat. A zsíros ételek utáni vágy valószínűleg a sérült egoból származik, amely a régi sebekhez ragaszkodik, és ez által csökkenti az önértékelést.

Kiegyensúlyozás

  • Omega 3 -ok (EPA és DHA) – Lenolaj, őrölt lenmag, chia mag, dió
  • szezámmag
  • Brokkoli
  • Kelkáposzta
  • hüvelyesek
  • Mustár

Saját értékeid, önmagad elfogadása hatalmat ad a kezedbe, és lehetővé teszi számodra, hogy szembe merj szállni a társadalmi elvárásokkal, amelyek a bizonytalanságot okozzák benned. Ha túl nagy elvárással vagy önmagad felé, és azon dolgozol, hogy mindenkinek megfelelj, akkor csak folyamatos kudarcok fognak érni. Egyedül a saját elképzeléseidnek próbálj megfelelni, de itt is figyelned kell arra, hogy az önmagaddal szemben támasztott elvárások teljesíthetők legyenek. Egy idő után rá fogsz döbbenni, hogy milyen értékes is vagy valójában, és mennyi mindent tudsz adni ennek a világnak.

Pin It on Pinterest