A parapszichológia elnevezést használjuk az okkult tudományok régi meghatározása helyett.

A parapszichológia kutatja azokat a még ismeretlen, vagy kevéssé ismert határterületeket, amelyek elválasztják egymástól az emberi elme normálisnak tekintett és kivételes vagy patologikus állapotait. (forrás: wikipédia)

A pszichológia sajnos nem ismerte fel és nem fogadta el valódi feladatát, hogy a természettudomány által elhanya­golt másik valósággal foglalkozzék. Ha a mi európai tuda­tunkban is olyan mélyen gyökerezne a kettősség törvény­szerűsége, mint például a kínai gondolkodásban, akkor a pszichológia számára természetes lenne, hogy a pszichi­kumot mint az anyagi valósággal ellenpólust alkotó való­ságrészt fogja fel, és kutatási módszerét összehangolja anyagának törvényszerűségeivel.

C. G. Jung életműve be­bizonyította ugyan, hogy a fejlődés ezen útja nem csupán járható, hanem messzire elvezet, az egyetemeken mégis inkább az anyag biztos és ismert alapjához ragaszkodtak, és a pszichét megpróbálták agyi-fiziológiás folyamatok analízisével a tudomány számára megkaparintani.

Tény azonban, hogy ezekkel a módszerekkel mostanáig igencsak kevés tudás birtokába jutottak, ezért aztán egy sor jellegzetesen pszichés jelenséget eleve kizártak a kutatás­ból, hogy e manipulációval megnöveljék saját eredmé­nyességük látszatát. Néhány kutató, akik számára a kutatá­si anyag önkényes megrostálása eléggé tisztázatlan mód­szernek tűnt, sajnálattal kezdett foglalkozni a kitaszított je­lenségekkel: elnevezték „parapszichológiának” (körülbelül „mellékes pszichológia”), és megpróbálták tudományos alapokra helyezni. Ez pedig kezdetben egyáltalán nem volt egyszerű!

Ha a pszichológiát és a parapszichológiát összehasonlít­juk, meglepő módon az derül ki, hogy nevükkel pontosan fordított arányban áll a tartalmuk: a parapszichológia fog­lalkozik a voltaképpeni pszichológia problémáival, a „hi­vatalos” pszichológia pedig a lélek mellett kutakodik, és ezzel ő maga szolgál rá a „mellék”, a „para” jelzőre.

A parapszichológusok gyakran nevezik kutatásuk tárgyát „tudományos határterületnek”. Ebből nyilvánvalóan követ­kezik, hogy a tudománynak határai vannak – meglehető­sen sajátosnak tűnő körülmény! Hogyan is akarhat egy tu­domány képet formálni az „igazságról”, ha egyszer határo­kat szab magának. Az igazságnak mindent át kell fognia, különben nem igazság. A behatárolt igazság önellentmon­dás. így aztán érthető, hogy a parapszichológusok munká­ját kezdettől fogva azok gyanakvása kísérte, akik csak a határokon belül érezték otthon magukat.

A hivatalos tudomány ezen ironikus bizalmatlansága volt az a tényező, amely a parapszichológiát egy bizonyos irányba terelte. A „szintén tudós” címért küzdve a para­pszichológusok úgy érezték, kénytelenek alkalmazni a szokványos tudományos módszereket – statisztika, mérő­eszközök, egzakt kísérleti tervek, egyebek. így akarták ki­egyenlíteni tárgyuk „tudománytalanságát”. A kritikátlanság vádja elől a tudományban megszokott kétkedésbe mene­kültek. És felfegyverkezve a materiális természettudomány módszertani eszközeivel és elméleti gondolkodásmodelljével, a parapszichológusok nekiláttak, hogy feltárják a nem materiális valóságot. Eljárásuk arra az emberre emlékezte­tett, aki méterrúddal akar hőmérsékletet mérni.

 

parapszichológia

 

Időközben született néhány eredmény is. A parapszichológia „tudo­mányos pontossággal” bebizonyította, hogy létezik a tele­pátia. A bizonyítás körülbelül így zajlik le: Olyan kártyapakli kell hozzá, amelyen a szokásos jelzé­sek helyett öt geometriai alak áll: kereszt, kör, négyzet, háromszög és hullámvonal. Ezt az úgynevezett ESP-paklit aztán a kísérletvezető összekeveri, és egy-egy kártyát kivá­laszt. Olyan személyek, akik médiumi képességekről tettek tanúbizonyságot, megpróbálják eltalálni a kiválasztott kártyalap jelzését. E kísérletek statisztikai értékelése során ki­derült, hogy a találati arány jóval felülmúlja a valószínűsít­hetőt. Ez a kísérlet azt bizonyítja, hogy a véletlen faktorán kívül még egy rendszerbeli faktorral kell számolni: ez vol­na a telepátia. És ezzel a telepátia jelensége tudományosan bizonyítottnak tekinthető.

Kinek jó ez a bizonyítás? Azok, akiket eleve érdekel a telepátia jelensége, már rég bizonyosságot nyer­hettek a létezéséről, így számukra felesleges statisztikai bi­zonyítás. Az ellentábor pedig ugyanúgy tagadja a telepátia létezését, mint eddig. Tehát egy ilyenféle vizsgálatnak sem­mi egyéb haszna nincs, minthogy egy mindig is létező je­lenségre kiakaszthatják a „tudományosan bizonyított” táb­lácskát. De mit is eredményez ez a jelző? A telepátiát ma­gát bizonyára nem érdekli. Egy fa, mint olyan, akkor is fa, ha érdekli a tudósokat, és akkor is fa, ha nem. Sőt! A fa még akkor is fa marad, ha netalán „tudománytalannak” minősítenék.

Ezzel mindössze annyit akartam mondani, hogy a való­ság sohasem törődik az emberi megítéléssel. A termé­szettudósok újra meg újra megpróbálják ítéleteikkel eldön­teni, mi a valóság és mi nem. A valóság azonban, függet­lenül mindenféle felosztástól, mindig az, ami. Az igaz és helytelen (vagy igaztalan) közti eltérés gondja mindig az emberen belül van, magát a valóságot egyáltalán nem érinti. A valóság nem többségi határozat alapján születik. Mégis a legtöbb ember azt hiszi – miután szinte mindig ezzel érvelnek -, hogy „majdnem minden tudós ezen a véleményen van”.

Mi ez az érv? Milyen viszonyban áll a valóság a vélemények mennyiségével? Ha valaki téved, ak­kor ez kizárólag annak a gondja, aki tévedett. Ezért olyan érthetetlen, hogy annyira törekszenek a tudományos ered­ményekre, és mégis úgy rettegnek a tudományos kritikától.

Ha manapság a tudomány butaságnak tartja az asztroló­giát, az csakis és kizárólag a tudomány baja. Ezért nem látom értelmét annak, hogy a parapszichológia a tudo­mányos elismerés nélkül is létező dolgok elismertetésére fecsérelje erejét. Egy mondatba sűrítve: Mit használ a para- pszichológusnak, hogy bebizonyítja-e a jósképesség léte­zését, ha ő maga nem tud jósolni?

Döbereiner így definiál­ja a természettudományt: „Szkepszisből eredő biztonság.” A szkepszis bizonyára nagyon hasznos, de beteges dolog­gá válik, amint öncélúvá lesz.

A kételkedés, mint minden cselekedet kiindulópontja és végső értelme – sajnos, a parapszichológia is ennek vetette alá magát. Kár, hiszen kutatásának tárgya megérdemelné, hogy ne csak funkcionálisan bizonygassák, hanem megér­tésére is törekedjenek. Kétségkívül a parapszichológia ér­demei közé kell sorolni azt, hogy széles rétegek érdeklődé­sét keltette fel az eddig okkultnak tartott folyamatok iránt. Az örömteli momentum mellett azonban éppen itt rejlik a veszély is. Mert a parapszichológiái jelenségek gazdag gyűjteményénél és néhány hipotézisnél többet nem tud nyújtani a megbízható világkép után vágyakozó, igazság­kereső érdeklődőknek. így sajnos a parapszichológia felfe­dezései is besorolódnak az általános tudományos ismere­tek végtelen sorába, de az egyén életére és cselekedeteire nincsenek döntő hatással.

Forrás: Thorwald Dethlefsen – Élet az élet után