A Kabbala az egyetlen teljes körű nyugati misztikus hagyomány, és jelenléte a három fő nyugati vallás (a judaizmus, a kereszténység és az iszlám) alapjaiban egyformán föllelhető.
„Misztikus hagyománynak” nevezzük bármely adott vallás vagy hit beavatottak számára szóló belső – vagyis ezoterikus – tanításait.
A Kabbala egyszerre szolgál a személyes fejlődés útjaként és az univerzum, a világegyetem működésének megértését elősegítő módszerként. Bár hagyományosan úgy gondolják, hogy zsidó eredetű, valójában azonban a judaizmus kialakulását megelőző időkből származik – állítások szerint egyidős magával az emberiséggel.
Vallástól, nemzetiségtől, nemtől vagy személyes meggyőződéstől függetlenül bárki gyakorolhatja, aki kiegyensúlyozottabb és boldogabb életre törekszik. A Kabbala az utóbbi években igen nagy nyilvánosságot kapott. A sok vitára okot adó „Híres emberek Kabbalája” révén felkerült újságjaink címoldalára, és a spiritualitás iránt érdeklődők közül sokan tanulmányozni kezdték e hagyományt.
Első ránézésre nehezen érthető, hogy egy olyan témakör, amelyet évszázadokon keresztül szigorúan őriztek a zsidó valláson belül, és amely nemcsak rendkívül bonyolult, hanem mélyen át van itatva szent rítusokkal és szertartásokkal is, miképpen lehet ugyanaz a hagyomány, mint a napjainkban könyvekben és oktatói műhelyekben tanított egyszerű, pozitív gondolkodást hirdető, vallásokat összekapcsoló filozófia.
Ez a két vetület azonban nagyon jól megfér egymás mellett, mivel a Kabbala titka abban rejlik, hogy egy olyan térképet jelent a személyes fejlődéshez, amely minden egyes ember életére pontosan ráilleszthető. E térkép sikeresen alkalmazható egy adott valláson belül, de használható bármely hagyományos vallás keretein kívül is mindaddig, amíg fennáll az Istenben való hit.
A Kabbala a tanulmányozáshoz, fejlődéshez, a hithez és önmagunk megvalósításához inkább egyfajta struktúrát, nem pedig formát biztosít. A struktúra olyan, mint egy állvány. Rendeltetése, hogy demonstrálja a világegyetem és az emberiség működési módjának bizonyos egyszerű elveit. Az állványon belül viszont bármely nekünk tetsző irányban fejlődhetünk.
A Kabbalán belül a megértés fő eszközeit biztosító két struktúra az Élet Fája és a Jákob Lajtorjája. Ezeknek a struktúráknak az értelmezése lehetővé teszi számunkra, hogy felrajzoljuk utunkat saját személyes élettérképünkre.
A misztikus hagyományok
A nyugati misztikus hagyományok magukba foglalják az alkímia, a Tarot, a pogányság, a rúnaírás vagy rovásírás, az antropozófia, a Templomos Lovagok, a gnoszticizmus, a hermetizmus és a rózsakeresztség tanításait. Ezek abban térnek el a keleti misztikus hagyományoktól, például a jógától és a tantrától, hogy jobban intellektuális jellegűek, bár eszközként szintén alkalmazzák a meditációt és a mozgást.
A Kabbala csaknem az összes nyugati misztikus hagyomány mögött megtalálható valamilyen formában. A Tarot kifejezetten „kabbalisztikus játék”, amelyben a Nagy Árkánum 22 kártyalapja az Élet Fáján található 22 utat jelképezi; ezek az utak viszont a héber ábécé 22 betűjét képviselik. A négy szín Jákob Lajtorjájának négy világát jelenti.
A Tarot-kártyát gyakran azért utasítják el, mert jóskártyának tartják, holott nagyon hasznos eszköz azok számára, akik meg szeretnék érteni az Életfa 22 útjának bonyolult kapcsolati viszonyait – ezeknek a viszonyoknak a megértése olyan tanulmányt jelent, amely kellően tudományos megközelítés esetén megköveteli a héber nyelv alapos ismeretét.
A teljes körű nyugati misztikus hagyomány
A Kabbalát elsősorban az Élet Fájának ábrája miatt ismerik az egyetlen „teljes körű” nyugati misztikus hagyományként. A Kabbala azt tanítja, hogy az Élet Fája az alapja annak a mondásnak, miszerint „Isten saját képmására teremtette az embert”. Az Élet Fájának ábrája mindent szemléltet, ami az ember felépítésére, tudására és tapasztalataira vonatkozik. A világegyetem kabbalisztikus jellemzése úgy történik, hogy ugyanezt az illusztrációt ismétlik négy különböző síkról szemlélve – úgy, ahogy az Jákob Lajtorjájának és a Négy Világnak az ábráján látható.
Az Életfa és a Lajtorja szerkezetére vonatkozó „alapsablon” egészen a Kivonulás Könyvéig vezethető vissza, és a Biblia egészében bőségesen föllelhetők a kabbalisztikus szimbólumok. Éppúgy, ahogy a Tóra (az Ótestamentum első öt könyve, és a Törvény zsidó szent könyvei) jelen van a három nagy nyugati vallásnak, a judaizmusnak, a kereszténységnek és az iszlámnak az alapjaiban, a Kabbaláról is elmondható, hogy misztikus hagyományként részét képezi mindhárom említett hitrendszernek. Ez teszi nagyon hasznossá a vallásközi tanulmányokhoz, és ez az oka, amiért a Kabbalát az Egyesítés Munkájaként ismerik.
A Kabbala nézőpontjai
A Kabbalának két fő nézőpontja és négy lényegi gyakorlati alkalmazása van. A két fő nézőpont az írott és a szóbeli hagyomány. A négy lényegi gyakorlati alkalmazás pedig a következő:
- A világegyetem működésének megértése.
- Saját életünknek és annak a megértése, hogy miért vagyunk olyanok, amilyenek.
- Kalauz a mindennapi élethez.
- Segédeszköz vallásos szövegek, például a Biblia értelmezéséhez.
Minden spirituális tudománynak van egy írásos hagyománya, amely eredeti rendeltetése szerint útmutatóként szolgált arra nézve, hogy milyen tudományról van szó, és miképpen kell azt alkalmazni. Azonban amint megírnak egy könyvet vagy tanulmányt, annak tartalma megmerevedik, és a benne rejlő tanítás elavulhat, vagy az emberiség fejlődése során egyre nehezebben válik érthetővé.
A szóbeli hagyomány viszont alkalmazkodik az idők követelményeihez. Ez nem azt jelenti, hogy az adott tudományág egyetemes elvei megváltoznak, hanem azt, hogy az idővel együtt járó fejlemények, változások kezelhetők és értelmezhetők. A Talmud, amely a Tórára vonatkozó zsidó értelmezéseket és magyarázatokat tartalmazza, kezdetben szóbeli tanítás volt, amikor a rabbik az ősi szövegeket a későbbi korok emberei számára kezdték értelmezni.
Forrás: Maggy Withouse – Az élő Kabbala