Emile Franckel élő adásban folytatott egy kísérletsorozatot az egyik Los Angeles-i tv-állomás Adventures in Hypnotism (Ka­landok hipnózisban) című műsora számára. Franckel ezzel a közvélemény figyelmét akarta felhívni arra, hogy az alanyok hipnózis alatt el tudják mesélni korábbi életeiket.

Szkeptikus volt: úgy vélte, hogy az előző életekből vett emlé­kek a tudatalatti memória mélységéből, vagy a hipnotizőr „súgása” révén bukkannak felszínre. Azonban a némelyik alanyból „kihúzott” emlé­kek nem feleltek meg ennek az állításnak. Mivel a hipnotizőr nem ismerte az alanyokat, így nem is tudta volna befolyásolni őket. A véletlenek sorozata azonban már több mint pusztán egybe­esés.

Mégis, Franckelnek igaza volt, hogy szkepti­kus maradt. Bár az eredmények némelyike cso­daszámba ment, a hipnózis azonban egy olyan mentális állapot, amit számos ember gyakorol­hat, ha a körülmények megfelelőek. Ez azonban nem jelenti azt, hogy a hipnózist manapság már teljesen érti az orvostársadalom.

Úgy tűnik, hogy hipnózis alatt felszínre tör­nek az életünk során felhalmozott tapasztalások rétegei – olyan tapasztalások, amelyek korábbi életeink emlékeit mélyen a tudatalattiba nyom­ták. Amikor például a hipnotizőr egy 30 éves alanynak azt mondja: „Most 1981-et írunk. Ön most 20 éves. Felébred a huszadik születésnap­ján. Mondja el, hogy most hol van, és mi törté­nik” – ekkor az alany utolsó tíz éve mintha nem is létezne.

A Society for Psychical Research, azaz a Pszichikai  Kutatások Társasága már 1906-ban  feljegyezte egy meg nem nevezett egyházi személy lányának esetét, aki – hipnózis alatt – elmesélte II. Richárd uralkodása idején élt életét.

Abban az életében egyáltalán nem volt valamiféle méltóságos asszony – a cinikusok azon állítása ellenére, miszerint a regresszió alatt az alanyok híresnek hiszik magukat. Mindössze Maaudnak, Salisbury grófnőjének, valamint Blanche Poiningsnek (született Mowbray) és Richard édesanyjának volt távoli ismerőse.

A lány által elmesélt történelmi tények majd- mindegyike igaznak bizonyult, ahogy a ruházat és az ételek leírása is. Sőt, a lány nem emlékezett, hogy bármit is olvasott volna a korról és az akkori emberekről.

Egy 1952 novembere és 1953 októbere között végzett kísérletsorozat alatt Morey Bernstein, egy amatőr amerikai hipnotizőr visszavezette alanyát, Virginia Tighe-t, Írországba, a 19. szá­zad elején élt életébe.

Az akkor 29 éves Mrs. Tighe a wisconsini Maddisonban született, és Chicagóban élt három éves korától, míg férjhez nem ment. Soha nem járt Írországban, és írekkel sem volt kapcsolata. (Keményen tagadja az en­nek ellenkező állításokat, és bizonyítékai is van­nak erre.) Hipnózis alatt ír akcentussal beszélt, és elmondta, hogy Bridget (Bridey) Murphy-nek hívták. Protestáns szüleivel, Duncan és Kathleen Murphy-vel élt Corkban. Testvére, Duncan 1796-ban született és Mrs. Strayne lányát, Aimée-t vette feleségül, aki abban az iskolában tanított, ahová Bridey járt 15 éves korában.

1818-ban férjhez ment egy katolikushoz, Brian MacCarthy-hoz, akinek a rokonait meg is nevezte. Kocsin utaztak Belfastba, olyan helysé­geken keresztül, amiket szintén megnevezett, ám a térképen nem találhatók meg.

A házaspár a Szent Teréz templomba járt, John Gorman atyához. Bridey elmondta a bol­tok nevét, ahol olyan pénzérmékkel vásároltak, amelyeket valóban abban a korban használtak. Bridey még ír szavakat is tudott mondani, ha megkérték rá, méghozzá korabeli értelemben használva a szavakat.

Bridey Murphy olvasott az ír mitológiáról, és ismert néhány ír népdalt és táncot is. Az egyik kísérlet végén Mrs. Tighe kijött a transzból, és eljárt egy ír táncot. Elmesélt egy másik táncot is, amit egy hölgy igazolt, aki a szüleitől látta. Egy másik jelentős részlet volt az, hogy pontosan írta le: Bridey életében ho­gyan csókolták meg a Blarney-követ, ami arról híres, hogy szónoki képességet „varázsol” azok­ba, akiknek sikerült megcsókolniuk.

 

Hipnózis- a reinkarnáció bizonyítéka

 

Bridey történetét az amerikai Empire című magazin is kivizsgálta, és a lap megbízásából William Barker három hetet töltött Írországban, hogy utánajárjon a Bridey által elmondottak­nak. Ottlétének eredménye egy 19 000 szavas jelentés, amely tipikusnak mondható a regresszi­ós esetekben. Voltak olyan tények, amelyek igaz­nak bizonyultak, míg mások nem, de akadtak olyanok is, amelyek pontatlanok voltak. Érde­kes, hogy lényegtelen részletek bizonyultak igaz­nak, ugyanakkor a fontosabb eseményekre Bri­dey nem jól emlékezett.

Számos állítását lehetetlen volt bebizonyítani. Például sehogyan sem lehetett kideríteni a szüle­tések, házasságkötések, halálozások dátumait, mivel 1864-ig Corkban nem tartották nyilván ezeket. Még ha a szokásoknak megfelelően a Murphy család a Bibliában is jegyezte ezeket a dátumokat, ebből sem derült ki semmi, mivel nem tudni, hol található a család Bibliája.

Sem­mi információ nem derült ki a belfasti Szent Teréz templomról sem, Gorman atyáról sem, de valóban létezett az a két üzlet, amiről Bridey beszélt. Bridey elmesélte azt is, hogy dudások játszottak a temetésén, ami akkoriban szokás­ban volt a dudák nyugtató hangja miatt.

Így hát a semleges érdeklődő számára nem sikerült megnyugtató választ adni. Honnan tud­hatott Mrs. Tighe a dudákról, a Blarney-kő megcsókolásáról, illetve a belfasti üzletek nevé­ről, amit csak hosszas utánajárás révén lehetett kideríteni? Miért kreált volna a tudatalattija a 19. századi Írország életéről ilyen élethű képe­ket? És honnan szerezte színészi képességét – sok más regressziós alannyal együtt -, hogy ilyen hatásosan el tudta játszani életét egy másik korban, egy másik országban?

 

Forrás: The Unexplained