A Ji Csing jövendőmondásra szolgáló jóslási módszer

Kína, Kr. e. XXIX. század

Évezrdekkel ezelőtt a kínai jövendőmondók a természeti mintákat és jeleket figyel­ték meg a jóslásokhoz. A teknősbékapáncél, az elszórt cickafarkkóró vagy az érmék vona­lait és mintázatát használták, vagy az égen repülő madárrajok mintáit vették alapul. Ezek a módszerek fejlődtek aztán a Változások könyveként ismert Ji csing vagy Ji king jós­lási formává.

Egy ritka, Bágua néven ismert könyv magyarázza meg a Ji csing ben használt min­tákat. A bágua-módszer alapja egy jósláshoz használt, számokból álló négyzet, a Iuo su. Minden szám a nyolc trigram vagy Ji csing- szimbólum egyikének felel meg, a középen lévő szám pedig az egyetlen alapelv, a tao, avagy az út.

Bagua ji-csing

A Bágua megmutatja a nyolc trigram pozícióját az égtől övezve, az egységet szimbolizáló jinnel és janggal a középpontban.

A tao fogalomrendszere két egymást ki­egészítő, de látszólag egymással ellentétes alapelvre oszlik: a jinre és a jangra. A jin és a jang, valamint a csillagok mozgását, a test működését, a tájat és a természet változásait befolyásoló öt elem alkalmazásával minden jelenség értelmezhető. A jin a női dolgok­hoz társul – a holdhoz, a sötétséghez, a megérzéshez, az érzésekhez és a jobb agyféltekés gondolkodáshoz.

A jang ezzel szem­ben a férfias dolgokhoz – a naphoz, a zaj­hoz, a fényhez, a cselekvéshez, valamin: a bal agyféltekés gondolatmenetekhez – kapcsolható. A jinre és a jangra egymást kiegészítő erőkként kell tekinteni, amelyek egy olyan dinamikus rendszert alkotnak, aho az egész több, mint a részeinek összessége. Az egész a minden dolgot összekapcsoló tao vagy a taoista filozófia útja.

A jin és a jang egymással ellentétes ener­giája teszi ki a Ji csing nyolc elsődleges trigramját. Arra a meggyőződésre alapozva, hogy a természeti minták nyelvén minden tettünk feltárható, ez a nyolc trigram a ter­mészet alapvető energiáit képviseli.

Kínai eredet

Fu-hszi a Kr. e. XXIX. század közepén ural­kodott Kínában. Kultúrhérosz volt, ő találta fel az írást, a halászatot és a csapdával való vadászatot. Felfedezte a Ji csing titkait egy mitológiai sárkányló hátán látható jelekből, vagy amint néhányan állítják, a Luo folyóból kiemelkedő teknősbéka páncéljának raj­zolatából. Úgy tartják, ebből a felfedezésből eredeztethető a kalligráfia is. Fu-hszi 197 évig élt, és Csenben (a mai Honan) halt meg ahol ma is látható a síremléke.

Néhány tudós szerint a Jicsing eredete a Kr. e. XI. században élt Csou herceghez kapcsolódik. A Csou- dinasztia a kínai civilizáció bölcsőjeként ismert területen, a mai Senhszi tartomány­ban uralkodott. A herceget az „álmok iste­neként” ismerték – álmaikból meg tudta mondani az embereknek, hogy történik-e velük valami fontos dolog.

A Kr. e. VI. században Konfuciusz kínai bölcs és filozófus építette be a Ji csinget a kínai kultúrába, de az viszonylag ismeretlen maradt egészen a XIX. századig, amikor Richard Wilhelm német misszionárius lefor­dította a homályos szövegeket.

A XX. század elején Carl Gustav Jung pszichológus úgy gondolta, a Ji csing igazolja az ő szinkronicitás-elméletét. Meggyőződése szerint a jelentőséggel bíró véletlenek fontosabbá válnak, amikor több történik egyszerre, mint amikor eldobjuk az érméket, és megkapjuk a jóslás eredményét. Ilyenkor az érmék eldo­bása összeköti a kérdezőt a tudás egyetemes tárházával, és a megmutatkozó jóslat bete­kintést nyújt a jövőjébe.